0

BAHAGIAN 8

Posted by Daisy Biru on 10:36 PM
BAB 15

“Wah...” Idzhan tak berkelip matanya melihat penampilan si adik. Terkedu melihat gaya baru Sara tatkala mereka sama-sama menutup pintu bilik untuk menuruni tangga.
Sara menjelir lidah, rasa malu dengan teguran si abang. Bila dia buat muka kagum dan muka bersyukur tu boleh tahan lagi. Tapi bila muka kagum dan bersyukur tu ditambah pulak dengan senyum yang menyakitkan hati tu... warghhh... panasnya.
“Ni baru nak cuba-cubalah abang. Belum permanent lagi ni, still on off lah...” Selamba dia menuturkan. On off??? Wah macam menempah dosa je cakap macam tu.
Sengih Idzhan langsung hilang. Boleh ke macam tu pakai tudung ikut suka-suka hati boleh on boleh off. Mazhab mana pulak si Sara ni pakai. Baru nak panjatkan kesyukuran bila tengok adik sendiri macam dah dapat hidayah nak tutup aurat. Spoil habis jawapan Sara ni.

“Ni even dah start nak on off ni, tak payah nak color-color rambut lagi dah. Biar hitam je kan cantik. Ini tak, luar nampak cantik manis pakai tudung, tapi dalam colornya sampai tak lut air sembahyang tu.”

“Abang...” Sara tak sempat menghabiskan ayat apabila dilihatnya Idzhan lebih dahulu meninggalkannya dan menuju ke ruang tamu di tingkat bawah.

Idzhan mengambil tempat di sebelah papanya. Papa sedang khusyuk membaca akhbar dengan tangan sebelah masih berbalut. Matanya segera menangkap kelibat Sara yang sedang menuruni tangga.

“Anak papa tu dah bertaubat. Bagi dia duit pa, biar dia beli hijab banyak-banyak...” Idzhan sengih nakal. Sara buat muka kelat. Sebenarnya rasa nak tergelak ada, rasa malu pun ada. Abang ni memang tak boleh langsung lah tengok adik sendiri senang. Tapi tak apa, malam tadi masa call kak Wid, dia cakap, belasah je. Buat tak tahu je dengan Idzhan tu. Nakal-nakal mulut dia, dalam hati lain. Idzhan tu sebenarnya suka jugak kalau adik dia ni berubah macam ni. Well, ego sebenarnya. Espresi macam ni je yang boleh sembunyikan ego dia tu. Nasib baik ada supporter merangkap bakal kakak ipar yang sporting habis.

Ummi keluar dari dapur menatang dulang berisi minuman sejuk buat suami dan anak-anak. Sara mengambil tempat di sebelah umminya. Wajah Idzhan tak dipadangnya. Ayat Idzhan sebentar tadi pun tak dilayannya. Terus saja dia mencapai gelas air dalam dulang.

“Baguslah tu anak papa pakai tudung. Cantik apa...” papanya membalas. Sekilas dia terpandang senyum puas hati pada bibir si anak.

“Entahlah nak ngorat siapa kat rumah Auntie Mariam tu...” Idzhan masih tak habis.

“Han...” umminya menegur. Sungguhpun dia menyenangi perbualan sebegitu, bimbang juga terlajak bahasa. Seriang-riang Sara, dia tahu anak gadis itu sensitif.

“Cairlah budak-budak muda kat sana...” Idzhan meletakkan gelas di atas meja.
Sara mengangkat kening dengan senyum yang tak habis tersungging. “Fine, kita tengoklah siapa yang cair...”







BAB 16

“Fine, kita tengoklah siapa yang cair...” Masih terngiang-ngiang suara Sara di cuping telinga. Jelas. Tak tahu nak cakap apa lagi. Memang dah jelas siapa sebenarnya yang akan cair.

“Nak makan tak?” tak terfikir pulak yang auntie Mariam ni jemput rumah yang dekat blok sebelah sana jugak. Gadis manis depan dia ni tak cakap pulak yang dia balik rumah minggu ni. Lagi best, adik sendiri yang baru dapat hidayah tu pun tak cakap yang bakal kakak ipar dia ni balik dan memang sama-sama janji nak datang kenduri ni. Kuat benarlah bonding adik-kakak ipar ni. Aku pun diletaknya kat belakang. Idzhan mengeluh.

Idzhan angguk lantas bangun menuruti langkah si gadis manis berbaju kurung moden hijau pucuk pisang dengan selendang senada. Dan bunga daisy kecil yang disemat di tepi pipi pada selendangnya. Wilda ni memang cantik ke atau apa? Kenapa dia ni bila pakai apapun, warna apapun, semua nampak sempurna. Ini ke yang dinamakan cin...ta... Wargh!!! Idzhan buat ayat merah jambu macam ni? Gila ke apa?

“Han!”

“Hah!” riak muka terkejut.

“Mengelamun pulak.”

“Mana mama kau?” Idzhan melebarkan pandangan mencari kelibat mama Wilda. “Tak nampak pun. Tak nak makan sekali ke?”

“Mama dengan auntie Mariam. Rapat sangat diorang tu. Banyak benda nak cerita tu.” Wilda dalam barisan berhampiran meja buffet menyendukkan nasi untuk dia dan Idzhan lalu dihulurkan kepada pemuda itu. Idzhan manyambutnya senang.

“Eh, Sara tak nak makan sekali?”

“Aku suruh dia makan dengan ummi...” Memang pun. Itu pun tadi hampir je nak bergaduh sebab Sara nak join dia makan sekali dengan Wilda. Dah lama tak jumpa kak Wilda katanya. Lepas tu siap marah-marah Idzhan sebab Idzhan suruh dia makan dengan ummi dengan kawan-kawan ummi yang sebaya. Tak muda langsung, kata Sara.

Balik ni, satu hal nak pujuk Sara. Selalunya kalau dia merajuk, dia tak akan bercakap dengan Idzhan langsung. Waktu makan malam ke, waktu tonton televisyen ke Sara buat tak tahu je macam Idzhan tak wujud walaupun Idzhan tengah bercakap dengan dia. Biasanya jugak, lepas adegan Sara buat tak peduli tu, Idzhan akan pujuk dia dengan duit. Hulurlah barang dua atau tiga puluh ringgit pun, Sara akan buat tak nampak. Itu kalau hati dia tengah panaslah. Sebab bila hati dia dah sejuk, dia sendiri yang akan ketuk bilik Idzhan dan bagi mukadimah macam ni...

‘Kira jadilah ye bagi tiga puluh tadi?’

Wilda menyenduk lauk pertama yang disusun di atas meja buffet ke dalam pinggannya. Baru sahaja hendak meletakkan senduk ke tempat asalnya, manusia belakang dia terus suakan pinggan. Wilda hampir tergelak.

“Senduklah sendiri...” Ada sengihan kecil di bibir Wilda.

“Cepatlah, nanti orang belakang ni marah...” Idzhan menggesa dengan senyum nakal. Apabila Wilda bagi satu pandangan tajam, Idzhan hanya buat riak muka tak bersalah.

“Hish” Wilda akur. Ikutkan sahaja kehendak Idzhan ni. Kat sini pun dia nak atau buat drama. Nanti mama atau ummi dia nampak, buat malu je. Ngada-ngada betul idzhan ni.

“Wid...” Idzhan memanggil tatkalah Wilda sampai ke menu yang paling hujung, pencuci
mulut.

“Mende?”

“Nanti sebelum balik jumpa ummi aku ye”

Nasib baik tak terbalik pinggan. Fuh.




BAB 17

Wilda dan Fara melangkah keluar daripada makmal mikrobiologi. Mereka bergerak ke loker yang berderet di luar makmal dan terus menanggalkan labcoat lalu dilipat kemas dan ditinggalkan terus di dalam loker yang dibiarkan berkunci.
Penatnya hampir tiga jam bekerja did lam makmal. Esok, walaupun tak ada amali, tapi kena curi masa juga untuk datang untuk buat inokulasi. Kenalah dia korbankan masa yang terluang untuk hadir ke makmal. Nak harapkan ahli kumpulan yang lain pun tak boleh juga. Kalau tak pindahkan bacteria tu sendiri, nanti tak tahu caranya. Walaupun hanya ada satu sampel, tapi ujian yang dijalankan tu banyak juga. Total
plate count, e. Coli, coliform, staph. Aureus dan bla bla bla. Aku ni dah sah-sah tak cukup ilmu lagi.

Bekerja dala kumpulan ni, tak semua boleh bagi komitmen macam yang kita nak. Maklumlah, kalau ada enam kepala dalam satu kumpulan, ada enam jenis ragam juga. Kalau ada waktu-waktu terluang, tak semua yang rela hati nak datang makmal buat cerapan. Kalau dah kata ada gaps tiga jam sebelum kelas yang seterusnya, mahunya tak nak balik bilik, tidur tu bukan ke lagi penting. Err.. itu buat masa sekaranglah. Esok-esok, di hujung semester, kalau da dapat keputusan, baru tahu tidur tu best ke tak best.

Laporan amali mikrobiologi biasanya kena submit dalam masa seminggu. Nak buat cerapan dan pemindahan bacteria makan masa beberapa hari. Eksperimen tak akan selesai dalam masa sehari. Nak buat keputusan dan pengiraan lagi, nak kira bacteria dalam piring agar tu pun bukannya senang, berpinar juga mata nak tengok. Kalau dapat single-colony, kira Alhamdulillah juga, dibuatnya koloni tu semua bercantum dari pangkal sampai hujung, payah juga nak cerap. Benda-benda macam ni yang buat sesetengah orang jadi malas. Cerapan amali tak nak datang, nanti lagi dua tiga hari nak hantar leporan amali, barulah terhegeh-hegeh datang nak pinjam amali dia buat
rujukan. Rujukan lah sangat. Nak tiru sebenarnya tu.

“So, nak kemana?”

“Kajang jom.” Fara menyandang beg ke bahu.

Wilda angkat kening. Apahal pulak nak pergi Kajang. Bukan ada apa-apa yang best pun, kalau setakat nak beli stationaries, kat UNIKEB tu ada je semua.
“Kau nak belia apa?” Wilda mengesat peluh di dahi. Minah ni bukan boleh percaya. Kadang-kadang, benda yang mengarut pun dia nak cari smapai ke Kajang sana padahal kat dalam kawasan u ni ada je semua.

“Kau lupa ke?”

“Lupa apa pulak?”

“Kan ke kita nak celebrate birthday Add malam ni kat DG (Dataran Gemilang)?”
Wilda menutup mulut. Alahai, lupalah pulak hari ni birthday mamat tu. Tiga hari lepas, pakat dengan Farad an Ijad, tak nak wish pun hari ni. Masing-masing dah setuju nak tunggu malam ni, tiga jam sebelum hari lahir Add berakhir, baru sambut. Nak buat surprise kononnya. Sekali, dia yang dapat surprise hari ni. Nasib baik minah ni ingatkan.

“Kita nak beli apa?” Wilda masih terpinga-pinga. Memang nak cari hadiah untuk lelaki adalah satu benda yang terlalu sukar. Salah beli nanti, tak kena jenamalah, tak padan dengan taste lah dan bla bla bla. Jauh beza senangnya kalau nak beli hadiah untuk kaum sendiri, tak sudah dan tak memeningkan.

“Kita beli baju baby nak?” Fara sengih nakal. Belasahlah. Takkan nak belikan...
wallet? Belt? Perfume? Kalu aku anak Datuk, bolehlah kot.

“Aaaaaaaaaaku setuju!”




“Whoaaaa!!!!” Add tergelak besar. “Tak guna punya korang. Nasib baik buat kat DG. Kalau korang buat naya kat aku nyanyi kat cafe ke, kat public, memanglah jatuh lelaki aku....” Add memerhati wajah-wajah yang tengah tersengih kat dia. Surprise, memang surprise. Ingatkan budak-budak bertiga ni tak ingat dah yang hari ni birthday dia. Elok je masing-masing masuk dewan kuliah buat macam tak ada apa. Bukanlah harap sangat pun, tapi selalunya kalau ada hari lahir sesiapa, bukan main lagi masing-masing wish kuat-kuat dalam dewan kuliah macam nak bagi satu dunia tahu. Kali ni, memang dia tak expect langsung. Dan kepala untuk plan kali ni...

“Kau memang hantulah Ijad” gurauan kasar lelaki antara dia dan Ijad memang tak dapat dielakkan.

“Ikutkan hantu aku, aku tak nak buat langsung dol..” Ijad membalas dengan tawanya yang masih bersisa.

“Hah, cepat! Potong kek!” Wilda menghulurkan pisau. Fara sudah sedia berdiri di sebelah Add menanti anak muda itu tiup lilin. Sambil itu juga, dia dah bersedia dengan sengihan yang pelbagai gaya untuk di snap Wilda.
Ijad menyalakan lilin.

“Ish, bapak segan dol. Perlu ke adegan-adegan macam ni? Nasib baiklah korang buat kat sini” Add mengulang. Memang dia tak suka hari lahirnya disambut di tempat yang terlalu ramai manusia. Malulah lelaki tiup lilin. Lilin warna meah jambu pulak tu.
“Ok, jap. Jap. Aku nak ambil gambar kek dulu.” Klik. “Okey.... nyanyi ek, satu dua tiga.....” Wilda tak control lagi nada suara. Belasahlah. Kat DG ni mana da orang. Kat hujung sana je ada beberapa group tengah lepak-lepak. Kat hujug yang lagi satu pulak ada satu genag yang tengah tengok kawan dia belajar bawa kereta. Kat dataran Gemilang yang sluas terbentang ni memang sangat sesuai bagi amatur-amatur yang yang tak confident lagi nak bawak kat jalan raya. Nnati terbabas langgar tiang lampu memang nahaslah.

Selesai Add memotong kek, masing-masing berebut-rebut nak bergambar. Masing-masing bertukar-tukar giliran. Wilda dan Fara, memang photo queen. Walaupun hanya berdiri depan kek, berpuluh-puluh aksi diorang boleh buat. Daripada aksi sesimple ‘piece’, tangan atas kepala, atas mata, mengacah antara satu sama lain dan macam-macam aksi lagi yang boleh buat orang sekeliling gelang kepala kalau tengok. Ijad juga tak kurang hebat gayanya, naik sheikh sama dengan gadis berdua itu. Akhirnya sampai satu part yang buat Wilda nak lemang je siapa yang bagi cadangan ni.

“Okey, aksi last sebelum makan betul-betul... Wilda suap Add....”

“Oiii...” Wilda dah merah muka. Apahal pulak nak bersuap-suap, tangan sendiri ada.

“Ala pleaselah Wid. Tadi giliran aku, lepas tu Ijad. Last sekali, kaulah.” Fara buat aksi mengharap.

Budak-budak ni betullah nak kenakan aku. Wilda tengok muka Add. Muka mamat tu pun dah lain. Tadi, sengih lebar sampai telinga, ni dah tukar jadi serius pulak.

“Alah, belasah je Wid. Kasi mamat ni senang hati sikit malam ni. Kan ke birthday dia...” Ijad bagi galakan.

“Senang hati apa pulak. Korang yang create aksi mengarut-ngarut ni, tiba-tiba blame aku pulak” Rasa nak bagi penampar jugak kat Ijad ni. Kang kalau tersalah cakap, kantoi pulak kat Wilda pasal bab-bab hati dan perasaan ni.

“Ala.. bolehlah. Suap je, tak luak mana pun. Apa yang mengarut pulak, kan biasa je birthday party buat aksi suap-suap macam ni..” Fara pulak menyampuk.
Si Fara dengan Ijad ni memanglah satu kepala dalam bab-bab nak mendajalkan orang lain. Elok dan harmoni je kolaborasi diorang tu. Cuba kalau suruh bincang masa nak buat lab report, nak berlaga je kepala dua-dua.

Add tengok Wilda , Wilda tengok Add. Rimas pulak dengan aksi rayu-merayu ni.

“Belasahlah Wid. Suap je pun, bukan buat apa-apa” serius ayat tu buat wid malu.

Wilda cuba menahan malu. Ini Wildalah. Mana layan scene-scene blushing ni. “Hah, belasahlah...” Wilda gelak besar.

“Satu, dua, tiga”

Klik!

0 Comments

Post a Comment

Copyright © 2009 Cinta Bee dan Daisy All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.