0

BAB 31

Posted by Daisy Biru on 7:57 AM
BAB 31

Novel karya Alice Sebold dibuka pada halaman yang ditanda. Sepatah demi sepatah perkataan dibaca laju. Apabils diselak pada muka surat selepasnya, wilda menggaru kepala. Ah, apa sebenarnya yang dia baca tadi? Satu babak pun dia tak ingat.
Di cubanya lagi meletakkan tumpuan seratus peratus pada kisah yang dibaca. Kisah seorang gadis yang mati dirogol dan dibunuh dengan kejam oleh jirannya di dalam ruang bawah tanah di sebuah ladang. Sedih dan meruntun jiwa.

Tapi…

Apasal tak rasa apa-apa ni?
Novel itu diletakkan di tepi meja kecil sebelah katil. Ada rengusan yang selari dengan bunyi tatkala novel tebal itu berlaga dengan permukaan meja.

Ah, nampak sangat kau nak lari dari kenyataan Wilda. Wilda pejam mata rapat. Suara siapa pulak tu. Hatinya mendongkol. Nak tidur, tak boleh. Dah dicuba pejam mata tetapi tidak juga terlelap. Mata pun dah perit apabila dipaksa-paksa tidur. Nak diteruskan baca novel, terasa minda dah tak mampu nak cerna patah-patah perkataan yang bercerita tentang kisah-kisah yang berat. Sudahnya, Wilda bangun dari katil menuju ke dapur, tekaknya meminta segelas air.

“Tak tidur lagi? Umaiy tidak beralih mata dari televisyen apabila terdengar pindu bilik dibuka. Tahulah dia Wilda yang keresahan itu memang tak boleh duduk diam apatah lagi tidur. Memang nampak sangat jiwa dia memang tak tenang.

“Dahaga” Wilda balas pendek lalu menuju ke dapur. Ini kali kedua dia datang bermukim di tumah Umaiy ni. Bisalah, apabila jiwa tengah bergelodak macam ni, duduk seorang diri adalah satu perkara yang tidak patut dibuat.

“Asal ada masalah je, baru nak cari aku kan…” Umaiy menjeling Wilda yang baru melabuhkan punggung di sebelahnya.

“La….” Wilda meneguk jus epal yang sejuknya menjalar di tekak. Segelas lagi diletakkan di atas meja kecil di hadapan Umaiy. Takkan nak buat air untuk diri sendiri je.

“Kau rasa ini masalah ke?”
Umaiy menepuk dahi. Ya tak ya. Bukan ke kes ni nampak macam dah ada jalan penyelesaian.

“Dah tu, yang muka kau keruh semacam tu apa hal?” Bukan kau patutnya happy ke, si Iffan tu sudi nak lepaskan kau dan si Idzhan tu pulak dan dan je muncul in a right time in a right place. Dah macam drama je aku tengok. Semua kebetulan jadi pada satu masa. Macam adegan terancang je.

Haahla, memang terancang habis. Tak sangka pula si Iffan tu pun boleh ada dekat café tu, siap tengok lagi babak tak terancang dia dan Idzhan.
Iffan… Iffan… Atlet sekolah yang dulunya ramai gila peminat ends up dengan menjadi lelaki yang dah tak ada wibawa langsung. Terlalu galak mengejar dunia sampaikan tak tahu apa yang dikejar tu bermanfaat atau tak untuk dia. Segala yang dia nak tu, dia main kejar je walaupun dah sah-sah apa yang dia buat tu salah di mata dia, di mata orang lain. Tapi nak buat macam mana, dah itu yang dia nak.

“Beb!”

Bahu Wilda digoncang kuat. “Hah!” Nak terpelanting gelas di tangan. Umairah ni betullah kasar juga sekali -sekala. Dah tahu aku tengah mengelamun, yang dia approach macam pembunuh upahan tu apa cerita.

“Kau nak Idzhan ke tak ni?”
Laaa.. ke situ pulak Umairah ni. Takkanlah senang sangat kisah aku ni nak buang Amran, ambil si Yaakob. Buang si Yaakob, ambil pulak si Salleh...

“Kau ingat Idzhan tu nak ke dekat aku” Boleh pulak dia tanya balik.

“Dah dia dok hantar bunga har-hari tu kau ingat dia saja-saja ke?” mata Umairha bulat memandang Wilda di sebelah. Wilda ni, kalau betul pun jadi mangsa, janganlah kabur sangat.

“Kau ingat senang ke nak pupuk perasaan sukakan orang? Penatlah. Dulu aku suka dia lepas tu tak jadi. Bercinta pulak dengan Adril, terima dia seadanya, lepas tu tak jadi jugak. Lepas tu punyalah pasrah, redha je terima Iffan . Sebab kononnya dah malas nak bercinta sebelum kahwin, rupanya tak jadi juga. Perit hati aku ni, tak ada siapa yang dapat rasa” Wilda menumbuk-numbuk dada sendiri. Terasa ngilu hati kat dalam apabila apabila dikenang semula hal-hal yang dah jadi. Memang betul, perasaan nak terima seadanya tu payah sangat. Apabila dah terima, hati pula kena pijak-pijak macam maruah tu taraf-taraf tapak kaki je. Bukankah itu satu perasaan yang sangat sakit?

Umaiy memicit lembut bahu Wilda. rasanya dia dapat menyelami hati yang dah pernah berkudis bernanah tu. Nasib baik sekarang luka tu dah kering, tinggal parut je. Harap-haraplah.

“Aku tahu memang susah. Tapi kan, aku rasa kalau Tuhan dah bagi peluang untuk kali kedua, mungkin bukan saja-saja. Mungkin Allah tu ada satu rancangan yang baik untuk kau. Kau kena bersyukur dan terima saja dengan hati yang terbuka.”

Mata Wilda tidak berkelip memandang skrin televisyen yang sedang mengulang tayang drama semalam. Betul juga kata Umaiy. Bunyi ayat tu memnag sedap didengar tapi hati yang nak menyesuaikan diri dengan benda-benda macam ni memang kena kuat.

“Tapi kan…”

Mata dialihkan dari kaca televisyen menghadap Umaiy. “Aku rasa perasaan tu dan situasi nak terima seadanya untuk seseorang yang ‘itu’ tak susah langsung sebab dia memang dah ada kat dalam ni. Tunggu masa je nak keluarkan.
Jari telunjuk Umaiy yang menyentuh dadanya terasa terkesan di hati.

Betul ke?

0 Comments

Post a Comment

Copyright © 2009 Cinta Bee dan Daisy All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.